sábado, 15 de junio de 2013

Competència al sector públic


La reforma de la funció pública que prepara la Generalitat busca controlar l'eficàcia dels funcionaris. Els salaris es faran dependre de la formació, la iniciativa i l'eficiència del treballador.

De cara a l'elaboració de la llei de la funció pública catalana, el govern va crear una comissió d'experts per a la reforma de l'administració pública, que ha elaborat un informe segons el qual a la Generalitat s'ha construït una administració “a vegades més atenta a lògiques i demandes internes que orientada als resultats i a les necessitats reals dels ciutadans”. 

La proposta de canvi que fa la comissió consisteix a limitar l'estatut de funcionari per als directius i per als llocs de treball que requereixen l'exercici d'autoritat, com ara policies, inspectors i els que atorguen llicències. Per a la resta de treballadors públics proposen que s'estableixi la contractació indefinida amb les mateixes condicions del sector privat, perquè l'empleat no pugui “abusar de la protecció que li dóna el marc legal per eludir responsabilitats”. A més, es pronuncia a favor d'externalitzar tots els serveis que es pugui.

Aquesta és la meva  visió de l'administració pública del futur :

Externalització

FLa nova administració ha de conèixer tots els drets i tràmits que ha de poder fer un ciutadà, i posar al seu abast tota la informació necessària per dur-los a terme de la manera més eficient possible. És essencial avançar en la línia del govern obert, que implica establir regles sobre transparència i accés a la informació per al ciutadà, reforçant la participació ciutadana en el procés de definició, producció i iavaluació de serveis públics.        


FEn l'àmbit de la relació amb les empreses, cal avançar cap a una estratègia inspirada pel principi de la millor regulació, que implica l'obligació que cada regulació es determini segons tres dimensions: l'impacte pressupostari i ambiental; el cost benefici de la norma per les alternatives considerades, i la garantia de no sobreposició de la nova norma amb antigues preexistents. També cal avançar en l'extensió del silenci positiu.

Limitar el funcionariat a les autoritats

FOrientar la política d'ocupació pública sota el criteri general d'“internalització de la intel·ligència i externalització del tràmit”. Els llocs de treball de plantilla s'han de reservar, amb caràcter general, a tasques qualificades de valor afegit i a les funcions necessàries per contractar, supervisar i gestionar serveis públics a través del mercat. Les feines de pur tràmit o suport logístic han de tendir a externalitzar-se.
FNo es tracta de privatitzar ni la responsabilitat de la provisió ni el seu finançament, sinó de garantir la combinació entre l'equitat i l'eficiència. “Un contracte relacional de compartiment de resultats i la reputació requerida per a la pròrroga de la seqüència contractual ha de frenar tot tipus d'oportunismes.”

Règim laboral

FQui necessita protecció contra la interferència política indeguda és el directiu públic, i no l'empleat, de manera que aquest no pugui així abusar de la protecció que li dóna el marc legal per eludir responsabilitats compartides amb l'administració i els seus directius i servir millor l'interès del ciutadà.
FEs recomana superar el disseny uniformitzador actual de l'ocupació pública, definit sota l'hegemonia de l'estatut funcionarial, i configurar les relacions d'ocupació d'una manera plural, limitant els llocs de treball reservats a persones que tinguin la condició de funcionari públic a les funcions directament connectades amb l'exercici d'autoritat administrativa. Es tractaria d'establir, com a relació d'ocupació de caràcter general per a la resta de funcions i tasques desenvolupades per empleats públics, el règim de contractació laboral.
FSuperar les inèrcies burocràtiques que perpetuen maneres de fer periclitades (oposició memorística, ascensos per antiguitat, uniformitat salarial, etcètera).
FAplicar a la promoció professional criteris basats en la possessió de competències, en l'avaluació de l'acompliment i en l'apreciació del potencial professional. Excloure a aquests efectes la consideració de l'antiguitat.
FFlexibilitzar la provisió de llocs, permetent obrir-la al reclutament extern sempre que es consideri aconsellable per garantir la captació de talent.

No hay comentarios:

Publicar un comentario