martes, 16 de julio de 2013

Atac frontal als municipis.

Sobre el contingut de l’avantprojecte
1. L’avantprojecte diu que té com a finalitat adequar les competències municipals i el seu
exercici als principis d’estabilitat i sostenibilitat financera en el marc de la Llei Orgànica
2/2002, de 27 d’abril, d'Estabilitat Pressupostària i Sostenibilitat Financera, fet que exigeix
noves adaptacions de la normativa bàsica, en matèria d’administració local, per a
I'aplicació adequada dels principis que conté.
2. L’avantprojecte configura les diputacions provincials com a entitats prestadores de
serveis municipals perquè estableix una via d’assumpció de competències que són
pròpies dels municipis: l’assumpció obligatòria de competències municipals quan la
prestació del servei municipal no compleix el cost estàndard del servei o és ineficient.
3. Dissenya un marc legal que, amb independència de la finalitat que diu que el justifica,
modifica el sistema de competències dels ens locals i, en concret dels ajuntaments i
especialment de les diputacions, a les quals s’atribueixen competències que no tenen en
origen, i s’amplien significativament el marc legal que els correspon.
• Sobre I'encaix de I’avantprojecte en el marc constitucional i estatutari
actual
4. Tot i que el Tribunal Constitucional considera que I'exercici de les competències
autonòmiques en matèria de regim local s'han d’ajustar, necessàriament, a la
competència que sobre les bases de la mateixa correspon al Estat segons l’article
149.1.18a de la Constitució, a 2013, és a dir, transcorreguts 35 anys de Ia seva aprovació,
la interpretació del bloc de la constitucionalitat pel que fa al regim local ha de ser una altra
i no pas la que ens reitera el màxim intèrpret de la Constitució, desplaçant la conceptuació
del règim local com a bifront en favor de la interiorització autonòmica dels règims locals.
5. Avala aquesta tesi el gran nombre de disposicions legals que només durant la darrera
dècada s'han aprovat a Catalunya relacionades amb el sistema institucional de la
Generalitat, amb les administracions públiques a Catalunya i amb l'administració local a
Catalunya, fet que respon a una inequívoca i decidida voluntat de la Generalitat de
Catalunya de posar en pràctica el seu propi sistema de règim local, així com la
significativa circumstància que aquesta interiorització s'ha dut i s’està duent a terme de
manera constant i, sobretot, pacífica, cosa que constitueix una situació de fet, la força de
la qual no pot ser, avui dia, desconeguda pel major intèrpret de la Constitució.
6. Sobre el pronunciament del Tribunal Constitucional en la sentència comentada, cal
remarcar que, a 2010, el màxim intèrpret de la Constitució coneix perfectament la posició
de la Generalitat de Catalunya a I'hora de desenvolupar legalment i posar en pràctica el
seu propi regim local, i si amb aquest coneixement considerava que la Generalitat es
desviava de la voluntat del legislador, havia de motivar, en profunditat, que tot aquest
desplegament vulnera I'ordre constitucional de distribució de competències.
7. Tanmateix no ho fa, ni anul·la el precepte estatutari que manté I'atribució a la
Generalitat de Catalunya de competències en règim local malgrat la no menció a les
competències que a favor de I'Estat estableix I'article 149.1.18a de la Constitució i, en
conseqüència, dóna, a aquesta situació, consentida i respectada, un valor generador de
competències a la Generalitat de Catalunya que no es pot deixar de reconèixer.
8. Un concepte com el de "règim local" tal com l’expressa I'Estatut d’Autonomia de
Catalunya no es pot seguir interpretant com fins ara, sinó que no es pot entendre sense
tenir en compte el context històric i legislatiu que el Parlament de Catalunya ha anat
desenvolupant, dotant de contingut propi el règim local de Catalunya i atribuint al
Parlament de Catalunya plena competència per decidir quin ha de ser el règim local
d’aquesta comunitat.
9. En una comunitat autònoma on s'ha expressat tan clarament com ho ha fet la
Generalitat de Catalunya la voluntat de disposar d'un regim local propi, mentre aquest no
es pugui desenvolupar, les institucions que formalment no el componen -com les
diputacions- s'han de considerar, no obstant això, materialment, part integrant del mateix
mentre no siguin substituïdes per les vegueries; aquesta integració hauria de comportar
I'abstenció, per part de I'Estat, de legislar sobre els mecanismes pels quals les
diputacions catalanes han de rebre obligatòriament les competències dels ens locals
municipals, ja que una qüestió d’aquesta naturalesa, que afecta clarament el règim local
actualment existent, ha de correspondre al Parlament de Catalunya.
10. La garantia institucional d'autonomia de què gaudeixen les diputacions es pot veure
afectada quan el legislador disminueix les seves competències fins a vulnerar el nucli
essencial de la seva dimensió funcional, però també en el cas invers; és a dir, la
vulneració de la garantía institucional d'autonomia local es pot produir, tant per un buidat
de competències com per una atribució, fins i tot limitada en el temps, de competències
que no són ex novo sinó que provenen d'un desapoderament simultani de les mateixes a
qui n’és el titular originari.
11. El nucli de I'autonomia local que a les diputacions garanteix la Constitució és el de
suport als municipis que se situen en el seu àmbit territorial, i així ha estat i és com
I'ordenament jurídic, els seus aplicadors i els destinataris de les seves actuacions I'han
estat percebent des dels orígens d'aquestes entitats, de manera que I'atribució de
competències municipals a les diputacions provincials és de magnitud suficient com per
desfigurar totalment la imatge que en té la consciència social, amb vulneració de Ia seva
autonomia pròpia.

No hay comentarios:

Publicar un comentario